Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova

Ambasada Republicii Moldova în Republica Populară Chineză

A A A

Relaţii comercial-economice

 

Volumul și dinamica comerțului bilateral.

 

2022 

mln USD 

2023 

mln USD 

Dinamica 

2023/2022  

2023 

mln USD 

2024 

mln USD 

Dinamica  

2024/2023 

Volumul comerțului 

956,93 

1025,58 

+7,17% 

1025,58 

1257,13 

+22,58 

Export 

9,77 

7,87 

-19,45% 

7,87 

8,46 

+7,50% 

Import 

947,16 

1017,71 

+7,45% 

1017,71 

1248,67 

+22,69% 

Balanța comercială 

-937,39 

-1009,84 

 

-1009,84 

-1240,21 

 

 

Regimul comercial bilateral și oportunitățile de colaborare cu companiile din MD.

Pentru China, în realizarea dezideratului de expansiune economică, Republica Moldova este interesantă în următoarele aspecte:   

  • exportul tehnologiilor de ultimă generație ale Chinei în diverse domenii – telecomunicații (5G), energie regenerabilă, automobile electrice, și eliminarea impedimentelor în acest sens, care pot interveni la sugestia blocului Occidental. 
  • profit de pe urma utilizării atuurilor poziției geografice a RM pentru a facilita comerțul cu țările din regiunea noastră, inclusiv țările UE.
  • consolidarea prezenței masive a mărfurilor chineze pe piața noastră, inclusiv prin intermediul platformelor de comerț digital (Temu, Shein ș.a.).
  • expansiunea pe linia medicinii chineze tradiționale, cu crearea centrelor medicale în acest domeniu, ceea ce va genera venituri suplimentare pentru industria chineză respectivă și o prezență consolidată pe continentul european.

Pentru Republica Moldova, prioritățile dialogului cu China pe filiera economică sunt următoarele:

  • diversificarea exporturilor pe piața chineză cu produse noi.
  • consolidarea prezenței Vinului Moldovei pe piața chineză, inclusiv pe platformele de e-Commerce.
  • atragerea investițiilor chineze în ZEL, PI și Parcurile IT din țara noastră.
  • cooperarea în sfera tehnologiilor de ultimă generație (telecomunicații, energie regenerabilă, orașe inteligente, sortarea deșeurilor, transport electric ș.a.).
  • adaptarea la necesitățile de ultimă oră a economiei chineze (expansiunea produselor și tehnologiilor către piețele externe) prin deschiderea autorităților RM pentru proiecte fezabile și de interes comun: crearea centrelor de distribuție a mărfurilor chineze în Europa, asamblarea produselor chineze în RM, deschiderea reprezentanțelor și show-rooms în țara noastră, crearea unor mecanisme lucrative de a coopera cu China în contextul reconstrucției postbelice a Ucrainei.  

Posibile oportunități pentru investitorii RM.

După cum s-a menționat în capitolul ”Climatul Investițional”,  piața investițională chineză nu este simplă, iar tendințele actuale nu sunt pozitive.  Totodată, pentru oamenii de afaceri și investitorii moldoveni, rămân de interes următoarele sectoare:

  • deschiderea restaurantelor moldovenești în China; la momentul de față nu există niciun restaurant moldovenesc sau românesc în China, iar restaurantele cu specific național se bucură de mare popularitate; chinezii sunt încă foarte atrași de tot ce înseamnă colorit internațional.
  • intensificarea eforturilor de intrare și consolidare pe piața chineză cu vinuri și produse agricole (șroturi din semințe de cereale, cireșe, nuci, miere, alimente pentru copii, conserve, sucuri ș.a.)